TEA szemlélet - A szektorokon átívelő közös nyelv
2025.12.11.
Hír | Szakképzés, Felnőtt tanulás, Köznevelés, Felsőoktatás
A tanulási eredmények gyakorlati alkalmazására fókuszáló szakmai napot rendezett az EKKR Nemzeti Koordinációs Pont.
Az Eurodesk és az Europass társhálózati partnerének rendezvénye segítette az együtt gondolkodást, a dilemmák és fejlesztési elképzelések megosztását, miközben a résztvevők megismerhették a tanulási eredmények alkalmazásának módszertani és gyakorlati oldalát is. Az érdeklődők bepillantást nyerhettek abba, hogyan alkalmazzák a köznevelésben, a szakképzésben, illetve a felsőoktatásban dolgozók a tanulásieredmény-alapú (TEA) szemléletet mindennapi munkájuk során.
A szakmai napon előadások, pódiumbeszélgetés és kiscsoportos műhelymunkák segítették a tanulási eredmények alkalmazásával, a TEA szemlélet bevezetésével, hatásaival kapcsolatos tapasztalatcserét, az ismeretek elmélyítését. A nap fontos témája volt a hatékonyabb tanulásszervezés, a TEA szemlélet eredményes bevonása az oktatás, a képzés, a tanulás szervezésébe. A szakmai nap résztvevői a szakképzés, a köznevelés és a felsőoktatás területén dolgozó oktatók és tanárok voltak, elsősorban olyanok, akik korábban részt vettek az Oktatási Hivatal által szervezett, a TEA szemléletről szóló továbbképzésen, tájékoztatókon.
Az oktatás, képzés világa gyorsan változik, a hagyományos módszerek már nem működnek olyan eredményesen. A folyamatos munkaerőpiaci átalakulásban a TEA megközelítés segít jobban összekapcsolni a tanulók teljesítményét az elvárt kompetenciákkal. A kimenetfókuszú szemlélet arra ösztönzi a szakembereket, hogy a tanítás során a direkt tartalmak közvetítése helyett inkább a képességfejlesztésre, az alkalmazhatóságra, a valódi élethelyzetekben hasznosítható tudás átadására és elsajátíttatására összpontosítsanak.

A szakmai napon elhangzott, hogy a felsőoktatásban és a szakképzésben bevezetett változtatások leginnovatívabb eleme, hogy a szakmák, szakképesítések, szakképzettségek képzési és kimeneti követelményei kimenet-orientáltak lettek, vagyis tanulási eredményekben - képesség, tudás, attitűd, autonómia és felelősség – határozzák meg a képzés végére elérendő kompetenciákat. A TEA szemlélet az eredményes tanuláshoz és tanításhoz ad kulcsot, amely a tanulót és a tanulást, a tanuló személyes és szakmai kompetenciáinak fejlődését helyezi a középpontba. Ez a szemlélet egy szektorokon átívelő közös nyelv, amely az oktatásban, a duális képzésben, a vállalati képzésekben és a vezetői munkában is haszonnal alkalmazható.
A nap fontos része volt az intézményi gyakorlatok megosztása. A köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás területéről is érkeztek intézményvezetők, akik rövid prezentációk segítségével mutatták be, hogy saját intézményükben hogyan és miért vezették be a TEA szemléletre alapozott oktatást, valamint hogy milyen hatást tapasztaltak a bevezetés óta eltelt időszakban. A köznevelésben sikerrel alkalmazták a szemléletet a projekthetek, projektnapok, témahetek során, de projektalapú tantárgyaknál is használható a módszer, amelyek esetében tanulási eredményekben vannak meghatározva a kimeneti követelmények. A szakképzés területét bemutató prezentációban a jelenlévők hallhattak a TEA szemléletű tantervfejlesztésről. Fontos cél volt, hogy olyan tanterv szülessen, amely nem korlátokat szab, hanem irányt mutat, és inspirációt ad. A TEA szemlélet bevezetése a felsőoktatásban is sokkal céltudatosabb tervezésre, megvalósításra ad lehetőséget, másfajta értékelési módszertant és oktatásmódszertant igényel, előtérbe kerülnek az aktivizáló módszerek és a fejlesztő értékelés is.
Az előadásokat követő pódiumbeszélgetésen a szakképzés, a felsőoktatás és a munkaerőpiac képviselői egyaránt megoszthatták gondolataikat, meglátásaikat, konkrét példáikat a tanulási eredmények gyakorlati alkalmazásával kapcsolatban, kitérve a bevezetés során tapasztalt kihívásokra, esetleges nehézségekre is.
A továbbiakban jó gyakorlatok kerültek előtérbe: kiscsoportos műhelymunkák biztosítottak lehetőséget a tapasztalatok kicserélésére. Az érdeklődők négy műhely közül választhattak, amelyek mindegyike a TEA szemlélet tanításban és értékelésben megjelenő egy-egy aspektusára irányította a figyelmet. A résztvevők az egyes foglalkozásokon hallhattak a TEA szemlélet megjelenéséről az érettségi és a szakmai vizsgák területén, a TEA szemléletű projektoktatásról, valamint az újfajta értékelési lehetőségekről.
Bővebb információ: magyarkepesites.hu/tea_szemlelet
Utolsó módosítás: 2025.12.11.







