Erasmus+ felnőtt tanulói és oktatói mobilitás
2025.05.08.
Hír | Felnőtt tanulás
Lehetőség a felnőttkori tanulás minőségi fejlesztésére.
Az Erasmus+ mobilitási programok kiemelkedő szerepet játszanak a felnőtt tanulók, oktatók és képző intézmények szakmai fejlődésében, nemzetközi tapasztalatszerzésében és innovációs kapacitásának növelésében.
A Tempus Közalapítvány, valamint a francia és szlovák nemzeti irodák által készített kutatás feltárja az Erasmus+ KA1 mobilitások kihasználását akadályozó tényezőket, valamint a részvétel növelésére irányuló lehetőségeket. Az elemzés célja, hogy támogassa a nemzeti szakpolitikai döntéshozókat és programkezelőket abban, hogy hatékonyabbá tegyék a mobilitási programok kihasználását, különösen a kevésbé teljesítő országokban és régiókban.
A mobilitási programok szerepe a felnőttképzés területén
A tanulmány kiemeli, hogy az Erasmus+ mobilitások jelentős hozzáadott értéket képviselnek a felnőttoktatás különböző szintjein:
- szakmai fejlődés és kapacitásépítés: a mobilitás lehetőséget biztosít az oktatók és képzők számára innovatív pedagógiai módszerek elsajátítására, valamint a nemzetközi hálózatok bővítésére.
- intézményi stratégiai fejlődés: az Erasmus+ mobilitások hozzájárulnak a nemzetköziesedéshez, az intézményi innovációhoz és az oktatási kínálat korszerűsítéséhez.
- befogadás és esélyegyenlőség: a program támogatja a hátrányos helyzetű tanulók részvételét és erősíti a társadalmi befogadást.
- nemzetközi láthatóság növelése: a mobilitási programok elősegítik a magyarországi felnőttképző intézmények európai szintű elismertségét és partnerségi lehetőségeinek bővítését.
Fő kihívások és javasolt megoldások
A kutatás – amely 12 országra kiterjedő online felmérésen és öt ország mélyreható esettanulmányain alapul – rámutat arra, hogy jelentős eltérések vannak az Erasmus+ KA1 mobilitási programok kihasználtságában. Míg egyes országok sikeresen integrálják a mobilitási lehetőségeket a felnőttképzési és készségfejlesztési stratégiáikba, más országokban az alacsony részvételi arány miatt a rendelkezésre álló finanszírozási keretek kihasználatlanok maradnak. A tanulmány az akadályok leküzdésére megoldási javaslatokat is kínál.
Szinergiák kihasználása: stratégiai integráció a nemzeti politikákkal
A felmérés rávilágít arra, hogy a különféle nemzeti fejlesztési stratégiákban megfogalmazódó képzés- és készségfejlesztési szükségletek és az Erasmus+ programokban rejlő lehetőségek célzott feltárása és megfeleltetése nagymértékben elősegíti a mobilitási lehetőségek kihasználását. A tanulmányban is megjelenő javaslatok figyelembevétele kulcsfontosságú lehet a részvétel jövőbeni növelése tekintetében.
Intézményi fejlesztés és innováció
A tanulmány kiemeli, hogy az Erasmus+ mobilitások jelentős szerepet játszanak az intézményi innováció előmozdításában:
- modernizálják a felnőttképzési programokat, új pedagógiai módszerek bevezetésével.
- elősegítik a nemzetközi együttműködéseket, hozzájárulva az oktatás minőségének javításához.
- támogatják a digitális és blended learning modellek elterjedését, amelyek kulcsfontosságúak az európai digitális és zöld átállás végigvitelében.
A jelentés fontos eszköz lehet az Erasmus+ program további fejlesztéséhez, hozzájárulva a részvétel növeléséhez, a hozzáférhetőség és a felnőttképzés minőségének javításához hazai és nemzetközi szinten.
A teljes tanulmány IDE KATTINTVA elérhető a kiadványok között. |
Utolsó módosítás: 2025.05.08.