Magyarország felfedezése a magyar nyelven és a táncon keresztül
2025.04.16.
Hír | Felsőoktatás
Nyári egyetem a Diaszpóra Felsőoktatási Ösztöndíjprogrammal
Nyári egyetemi ösztöndíjra is pályázhattak a diaszpórában élő magyar fiatalok, hogy a magyar nyelv és kultúra megismerésével közelebb kerülhessenek gyökereikhez.
A 2020-ban indult Diaszpóra Felsőoktatási Ösztöndíjprogram keretében évről évre egyre több külföldi fiatal kezdi meg felsőoktatási tanulmányait magyarországi egyetemeken. A világ minden tájáról érkező, szerteágazó érdeklődési körrel rendelkező ösztöndíjasokban egy biztosan közös: magyar kötődésük. A program a fiatal ösztöndíjasok számára lehetőséget kínál közösségépítő eseményeken és magyar nyelvi felkészítő programon keresztül, hogy együtt fedezzék fel identitásuk részét képező magyarságukat a nyelv, a kultúra és az ország természeti kincseinek közös megismerése által.
A Diaszpóra Felsőoktatási Ösztöndíjjal már nyári egyetemi kurzusok is elérhetők a diaszpórában élők számára. A 2–4 hetes nyári egyetemi programok nagyrészt nyelvi és kulturális ismeretek bővítésére alkalmasak, de segíthetik a fiatalok elköteleződését a teljes képzésben való részvételre is. 2024-ben öt intézményben voltak elérhetőek nyári egyetemi kurzusok: az Eszterházy Károly Katolikus Egyetemen, a Nyíregyházi Egyetemen, a Pécsi Tudományegyetemen, a Szegedi Tudományegyetemen, valamint a KKM Magyar Diplomáciai Akadémia keretében megvalósuló Balassi Képzési Programok keretében.
A nyári egyetemi lehetőségekről Bata Ágnessel, a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar nemzetközi kapcsolatok kari referensével beszélgettünk.
Milyen diáknak lenni a Szegedi Tudományegyetemen nyáron?
Az egyetem sokkal csendesebb, kevés a hallgató, de ennek is megvan a hangulata. A nyári egyetem diákjai magukénak mondhatják szinte az egész patinás bölcsészkari fő épületet, amit ki is használnak a különböző feladatok, játékos kvízek során. Az udvarokon végzik a csoportmunkákat, és a konferenciateremtől a legkisebb szemináriumtermeken át az előadókat is bármikor tudják használni. A város közben élettel teli, a diákok kulturális programok kavalkádján vesznek részt, a helyiekkel együtt szurkolnak a különböző sporteseményeken.
Mi a célja a szervezett nyári egyetemeknek, milyen tudást sajátíthatnak el a résztvevők?
A ’Magyar nyelv külföldieknek’ kurzus célja a magyar mint idegen nyelv szakszerű oktatása, emellett a magyar kultúra széleskörű és élményalapú megismertetése. Tágabb perspektívából szemlélve az interkulturális kompetencia fejlesztése és a magyar kultúra promotálása. A hallgatók előzetes nyelvtudása igen eltérő, így különböző szintre jutnak el a kurzus végére is. Ennek ellenére egy teljesen kezdő is képes a négyhetes kurzus végén alapszintű kommunikációra magyar nyelven.
Milyen tendenciákat látnak, mennyire elterjedt formátum a nyári egyetem az egyetemisták körében?
A program népszerűsége egyre nő, egyrészt a saját PR tevékenységünknek köszönhetően, másrészt a Tempus Közalapítvány ösztöndíjai miatt is. A világjárvány alatt online folyt az oktatás, azóta szerencsére már a 2020-as évek előtti létszámokat is túlszárnyaltuk. Kurzusainkon nemcsak egyetemisták vesznek részt, idén a haladó kurzusunkon egy 76 és egy 16 éves diák is tanult. A nyári egyetemünkbe bevonjuk a Hungarológia mesterszakos diákjainkat is, nekik ez kiváló lehetőség a nyelvtanítás gyakorlására. Emellett az esti szabadidős programokon is örömmel vesznek részt a külföldi diákok a magyarokkal.
A Szegedi Tudományegyetemen szervezik a „Traditional Dance and Music in Central and Eastern Europe” tematikájú nyári egyetemet is. Erről a programról mit lehet tudni?
A SZTE Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Néprajzi és Kulturális Antropológiai Tanszékén 2006 óta országosan egyedülálló módon működik tánckutató szakirány a néprajz szakon belül. Ez 2012 óta nemzetközi képzési tapasztalatokkal is kiegészül, a szervező kollégák pedig többféle témakörben foglalkoznak a tánc- és a zene antropológiájával. Kutatásaikat közép- és kelet-európai terepeken folytatják, elsősorban tradicionális (erdélyi magyar, román, illetve hazai roma) közösségekben, de érdeklődnek az úgynevezett revival jelenségek, például táncházak iránt is.
Az egyetemen és a karon több sikeres nyári egyetemet szerveznek már több évtizede, úgy gondoltuk, hogy a nemzetközi képzési tapasztalatainkat, a környezetünkben lévő tudást és kutatási területeinket ötvözve olyan programot szervezünk, amely egyedülálló, de széles körben hasznosítható ismeretek megszerzését kínálja.
A tánc és a zene kultúrákon átívelő jelenségek, amelyhez mindenki tud kapcsolódni, ugyanakkor éppen a helyi kulturális sajátosságok kölcsönzik azt az egyediséget, ami iránt a világ minden tájáról érdeklődnek, hiszen izgalmas egy újfajta tánccal, zenével megismerkedni.
A nyári egyetem képzési programjában a gyakorlatra helyeztük a hangsúlyt. Az órákon egy-egy rövid előadást követően a hallgatókkal együtt dolgoztuk fel az etnomuzikológia, etnokoreológia, zene- és táncantropológia, tánc és kulturális örökség, turizmus, roma vallási zene, táncházmozgalom, nemzetiségi tánckultúra témaköröket, a kurzust pedig egy közös, táncfesztiválon folytatott terepmunkával zártuk.
Vannak állandó programelemek, amik meghatározzák a SZTE nyári egyetemeit?
A délelőtti tanórákat délutánonként játékosabb nyelvgyakorlatokkal egészítjük ki. Délutánonként vannak még a magyar kultúrával kapcsolatos különböző előadások, amelyek során a magyar zenét zenészekkel, a néprajzot néptáncosokkal, a borkultúrát borkóstolással összekötve ismerhetik meg a hallgatók. A budapesti és ópusztaszeri hétvégi kirándulások mellett természetesen a szegedi nevezetességeket is megmutatjuk, tematikus városnéző sétákat szervezünk a hallgatóknak. Ezeket a programokat esti filmvetítések, táncház is kiegészítik.
Milyen hatással volt a programra a Diaszpóra ösztöndíjasok megjelenése?
A Diaszpóra ösztöndíjasok nyitottan és örömmel vesznek részt az összes programunkon, a többi külföldi diákkal is sokat beszélgetnek. Számos hallgató kifejezetten sokat kérdez a régi és a mai magyar kultúráról. Meglátásunk szerint a gyökereik keresése és a magyar nyelv és kultúra felfedezése motiváló és egyben személyiségformáló is a számukra.
Összeállította: Bozzay Bianka
Utolsó módosítás: 2025.04.16.