Minden napomat valamelyik színház próbatermében vagy színpadán töltöm
2024.10.17.
Ösztöndíj | Felsőoktatás
Interjú Knausz Patrik klasszikus-balett táncossal, aki hosszú szakmai gyakorlatát tölti Pannónia ösztöndíjjal Csehországban. Patrik több mint féléves kintléte alatt professzionális körülmények között tehet szert gyakorlatra, mely karrierjére, jövőre nagy hatással lehet.
Fotó:Knausz Patrik
Mesélj egy kicsit arról, hol vagy és mivel töltöd a gyakorlatod?
Szervusz és üdvözlöm az olvasókat is! Mint azt a hallgatótársaim, illetve a hazai kollégáim tudhatják, jelenleg Csehországban, azon belül is Ostravában élek.
Augusztus végén költöztem ide életvitel-szerűen, azóta minden napomat valamelyik színház próbatermében, vagy színpadán töltöm. Az ösztöndíjas időszakom 2025 márciusáig szól, tehát nagyjából 7-8 hónapnyi szakmai gyakorlaton vehetek részt a Pannónia Ösztöndíjprogramnak köszönhetően. |
Hogyan találtál szakmai gyakorlati helyet?
A befogadó intézményem a Morva-Szilézia Balett, egyszerűbben az ostravai társulat. A lehetőséget a képesítő vizsgám után Gianni Attimonellitől kaptam, aki a társulat egyik balettmestere, de természetesen köszönetet kell mondjak az igazgatónak is, Lenka Dřímalovának, aki lehetővé tette az egészet és támogat nap-mint-nap.
Háttérinformáció gyanánt az olvasóknak elmondanám, hogy Csehországban nagy kultúrája van a táncnak – a város frekventáltabb része és a bevásárlóközpontok tele vannak a színház plakátjaival – így a társulatok lehetőséget kapnak az államtól, hogy alkalmazzanak gyakornokokat. Ezzel a lehetőséggel pedig élt is az itteni balettigazgató.
Mi a legnagyobb kihívás számodra Csehországban?
Az egyik legnagyobb kihívás, amire őszintén szólva nem számítottam, hogy a színház dolgozóin és természetesen a táncos kollégákon kívül igen kevesen beszélnek angolul. Én sajnos csak foszlányokat értek meg és tudok beszélni csehül, tehát így viszonylag nehéz érvényesülni, a boltoktól, az albérlet keresésen át, egészen a banki ügyintézésig.
Mi tetszik legjobban kint a munkádban?
Őszinte kell maradjak magamhoz és el kell mondjam, hogy rendkívül szeretem, amikor lehetőségem nyílik az egyéni munkára. (Itt most nem a reggeli bemelegítésre gondolok, hiszen a lassú reggelek könnyebben indulnak jó társaságban) Az iskolai rendszerben ez nem igazán megoldható, viszont egy professzionális munkahelyen annál inkább! Legtöbbször abban mutatkozik ez meg, hogy például egy darab betanulását – tehát a lépéseket és azoknak sorrendjét – engedik, hogy egy adott időszakon belül magunknak elosszuk. Így félig-meddig szabadkezet adva a reggeli és esti blokkok közötti idő menedzselésére.
Ha már itt tartunk ez is egy érdekesség, amire nem kifejezetten gondol egy friss diplomás táncos, de a társulatoknak számolnia kell azzal, hogy a legtöbb este előadások vannak és mivel a művészek energiája és koncentrációja véges, így nem lehet egy teljes napig "nyúzni" őket, majd elvárni, hogy este 8-től 10/11-ig perfekt teljesítményt nyújtsanak. Ezért iktatták itt be ezt a kétblokkos rendszert, ami nekem kifejezetten tetszik.
Reggel 9-től délután 1-ig, 2-ig dolgozunk, majd kapunk néhány órát regenerálódni, hogy a koraesti blokk és adott esetben az előadás könnyedebb legyen. Ez a fajta apró szabadság az, amivel a vezetőség fenn tudja tartani a táncosokban azt az egészséges lelki állapotot, hogy játszhassanak az emóciókkal és a testükkel a színpadon. Szerintem. |
Milyen nyelvet használsz a gyakorlaton? Tanulod az ország nyelvét?
Mint ezt már említettem az előbb, a „színház falain belül” mindenki beszél angolul, ebből fakad, hogy a balettmesterek, a próbavezetők és a menedzsment tagjai is ezt részesítik előnyben, amikor velünk interaktálnak. Ezzel szemben, a magyar nyelv, mint tudjuk nem a szláv csoportba tartozik, így a szlovén és szlovák kollégákkal ellentétben én nagyjából semmit nem értek a csehek nyelvéből. Nyilván próbálkozok megtanulni amennyit csak lehet, amilyen gyorsan csak lehet, de a nyelvtanulás nem egy kifejezetten expressz folyamat…
Mi a legnagyobb pozitív meglepetés, ami kint ért téged?
Az egyik legfelüdítőbb meglepetés az volt, amikor az első napomon találkoztam Mátéval, egy volt hallgatótársammal, akit teljes-idős szerződéssel vettek fel a társulatba. Az addig érzett kívülálló érzésemnek jót tett, aztán mikor már a teljes csapat ott volt, akkor abszolút megváltozott a közérzetem, hiszen nem csak vele, de Dorottyával és Gvendolinnal is találkoztam. (Szintén volt hallgatóktársak -szerk.) Így már három olyan ember is körülvett, akikhez szólhattam az anyanyelvemen.
Ha megengeded, akkor még egyet említenék, az pedig a társulat internacionalitása és átlagéletkora. A táncosok a világ különböző tájairól érkeztek, többek között: Japán, Portugália, Görögország, Anglia, de még sorolhatnám. Mindenkitől lehet egy jó sztorit, vagy egy érdekes információt hallani. Arról nem is beszélve, hogy hasonló az érdeklődési körünk, nem csoda, az átlagéletkor olyan 25 év körül lehet. |
Mi a legnagyobb dolog, amit a külföldi szakmai gyakorlattal nyertél?
Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, hogy minden ilyen jól összeállt. Nem sokaknak adatik meg, hogy a diplomás időszak utolsó évének nagyobbik részét az intézménytől távol töltsék. Ez számomra azt jelenti, hogy a Magyar Táncművészeti Egyetemet, nem csak a diplomámmal, de az ösztöndíjprogramnak köszönhetően, több, mint fél év szakmai gyakorlattal fogom befejezni. Ez a jövőbeni elhelyezkedésemben nagy szerepet játszik, hiszen balett táncosokat általában professzionális tapasztalattal keresnek. Tehát a tánctudás önmagában nem feltétlenül elég. |
Ahhoz, hogy most itt lehessek, rengeteg áldozatot kellett hoznom, annál is több munkát kellett és majd kell befektetem, de nem szeretném említés nélkül hagyni azokat sem, akiknek az engedélye és a terveinek átalakítása kellett ehhez a több mint hét hónaphoz. Ezek nem mások, mint a mestereim Túri Sándor és Volf Katalin, a művészeti tanács elnöke, Nagy Tamás és természetesen az oktatási rektorhelyettes, Dr. Macher Szilárd.
Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal!
Utolsó módosítás: 2024.10.17.